Pisanie wzorów prac licencjackich i magisterskich

Switch to desktop Register Login

Jak stworzyć bibliografię pracy licencjackiej?

Oceń ten artykuł
(1 głos)

Jak stworzyć bibliografię pracy licencjackiej

Studenci III roku studiów licencjackich na ostatnim semestrze stają przed wyzwaniem napisania pracy licencjackiej. Brak doświadczenia w pisaniu prac dyplomowych powoduje wiele problemów i wyzwań. Pierwszym etapem jest wybór tematu oraz stworzenie planu pracy. Następnie niezbędne jest dobranie odpowiedniej bibliografii. Jak wybrać pozycje naukowe, by były przydatne w pracy?


Po pierwsze, warto przejrzeć katalogi dostępnych bibliotek – zarówno miejskich, jak i uniwersyteckich. Warto posłużyć się przede wszystkich wyszukiwaniem pod względem tytułu, jak i hasła przedmiotowego. Należy przejrzeć zarówno hasła ogólne, związane z  badanych zagadnieniem, jak i hasła szczegółowe. Poniżej przedstawiamy przykłady tematów prac licencjackich wraz z hasłami, jakie ich dotyczą:

  1. ,,Rola Policji w zapewnieniu bezpieczeństwa wewnętrznego” – hasła: Policja, bezpieczeństwo,  bezpieczeństwo wewnętrzne, administracja publiczna, służby bezpieczeństwa.
  2. ,,Kobieta w społeczeństwie indyjskim” – rola kobiety, Indie, kobieta a społeczeństwo lokalne, kobieta – Indie, kobieta a władza, matka, żona, role płciowe, stosunki międzykulturowe, kobieta – socjologia.
  3. ,,Zarządzanie kryzysowe na przykładzie gminy XYZ” – zarządzanie kryzysowe, bezpieczeństwo publiczne, gmina XYZ, zarządzanie kryzysowe-organizacja, zarządzanie kryzysowe- Polska.

W każdym z powyższych przypadków pojawia się szereg kolejnych podkategorii, które wskazują na kolejne pozycje, które mogą być przydatne w pracy. Warto jednak zwrócić uwagę na rok wydania każdej książki – powinny być jak najnowsze, przynajmniej po 2000 roku, jak również na liczbę stron – książki, które mają mniej niż 20 stron są broszurami, nieprzydatnymi w pisaniu pracy licencjackiej.

Ważnym źródłem są akty prawa miejscowego które są jednak przydatne jedynie na niektórych kierunkach – głównie administracji, prawie, bezpieczeństwie. Można ich szukać na stronie BIP odpowiedniego organu, bądź napisać e-meila do odpowiedniej osoby (kontakt podany na stronie BIP), z prośbą o udostępnienie materiałów.

Można również wyszukać w katalogu w rubryce tytuł, frazy związane z naszym tematem. Jednak rzadko się zdarza, że tytuł jest identyczny, więc warto skupić się na pojedynczych wyrazach.

Kolejnym sposobem jest wybranie się do biblioteki. Szczególnie przydatne są czytelnie ogólne, z wolnym dostępem. Należy się tu kierować ogólną dziedziną związaną z tematyką pracy. Książki są ustawione alfabetycznie (w przypadku prac zbiorowych, uwzględniany jest tytuł, a nie nazwisko autora). W książce, która jest odpowiednio dobranym źródłem do pracy, może mieć również swoją bibliografię, którą warto wykorzystać i się z nią zapoznać.  

Pozycji powinno być minimum 20. Pozwoli to na napisanie pracy, uwzględniającej tezy różnych autorów, a także będzie ciekawa pod względem merytorycznym. Przypominamy, że na każdej stronie powinno być ok. 3 przypisów.

Na koniec przypominamy, że większość prac jest sprawdzana w systemie antyplagiatowym, więc nie warto przepisywać książek, a tworzyć własne, oryginalne koncepcje, jedynie opierające się na tezach, zawartych w literaturze naukowej.

W przypadku problemów – polecamy nasze usługi J

Ostatnio zmieniany
Zespół edu.wschood.pl

Zespół edu.wschood.pl

Jesteśmy zespołem ambitnych ludzi, którzy nie boja się żadnego wyzwania

EINSER NETWORKS - Projektowanie stron internetowych Białystok

Top Desktop version