Login

Register

Formularz Kontaktowy
Tylko dla ułatwienia kontaktu
 Przetwarzanie danych osobowych (Wymagania RODO od 25 maja 2018r.)
*

Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych zgodnie z ustawą o ochronie danych osobowych w związku z wysłaniem zapytania przez formularz kontaktowy. Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne do przetworzenia zapytania i kontaktu zwrotnego w celu realizacji zamówienia

*

Zostałem poinformowany, że przysługuje mi prawo dostępu do swoich danych, możliwości ich poprawiania, żądania zaprzestania ich przetwarzania.

Administratorem danych osobowych jest Firma EINSER NETWORKS Adres email: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. również przyjmujący zgłoszenia dotyczące przetwarzania danych osobowych

 

Szybki Formularz Kontaktowy Zamknij
---

Pisanie Prac Naukowych prace licencjackie, prace magisterskie, prace zaliczeniowe

---
e5

A+ A A-

Pisanie prac licencjackich z pedagogiki - wzór rozdziału metodologicznego

Oceń ten artykuł
(0 głosów)
Współczesna pedagogika jako dziedzina nauki wymaga od badaczy nie tylko gruntownej wiedzy teoretycznej, ale także umiejętności zastosowania odpowiednich metod badawczych. W niniejszym artykule przedstawiony zostanie wzór metodologiczny, który stanowi istotny element pracy licencjackiej z pedagogiki. Wzór ten ma na celu nie tylko ukazanie struktury, jaką powinny przyjmować badania pedagogiczne, ale także zwrócenie uwagi na znaczenie metodologii w kontekście prowadzenia rzetelnych i wiarygodnych badań. W pierwszej części artykułu omówione zostaną podstawowe założenia metodologiczne, które powinny być brane pod uwagę w procesie projektowania badań pedagogicznych. Następnie zaprezentowane zostaną różne podejścia badawcze, w tym zarówno metody jakościowe, jak i ilościowe, a także ich zastosowanie w kontekście pedagogiki. Wzór metodologiczny, który zostanie zaprezentowany, będzie stanowił praktyczny przewodnik dla studentów, ułatwiający im realizację własnych projektów badawczych. Podkreślenie roli metodologii w badaniach pedagogicznych jest kluczowe dla osiągnięcia rzetelnych wyników oraz dla zrozumienia złożoności procesów edukacyjnych. Dzięki właściwemu zastosowaniu wzoru metodologicznego, przyszli badacze będą mogli skutecznie analizować i interpretować zjawiska edukacyjne, przyczyniając się tym samym do rozwoju wiedzy w dziedzinie pedagogiki.

Pomoc w pisaniu prac licencjackich z pedagogiki

Rozdział III: Metodologia badań własnych

3.1. Przedmiot i cel badań

Badania naukowe to proces pogłębiania dotychczasowej wiedzy, który odbywa się zgodnie z ustalonymi zasadami i regułami, eliminującymi dowolność i przypadkowość. Proces ten jest zaplanowany, a poszczególne etapy badawcze są starannie dobrane. W celu uporządkowania badań wprowadza się odpowiednie ustalenia metodologiczne. Pierwszym krokiem w badaniach jest określenie ich przedmiotu i celu. Przedmiot badań odnosi się do „określonego faktu lub informacji ujętej w danym wyjaśnieniu naukowym podstawowego problemu badawczego”. Z. Skorny definiuje przedmiot badań naukowych jako zbiór zjawisk, obiektów lub osób. W zależności od dziedziny badań, przedmiot może się różnić, ale ogólnie obejmuje on rzeczywistość oraz zachodzące w niej procesy i zjawiska.

W kontekście tych badań, przedmiotem jest analiza opinii wychowawców z zakładów poprawczych na temat skuteczności działań resocjalizacyjnych oraz przeciwdziałania niedostosowaniu społecznemu w środowisku zamkniętym. Kolejnym krokiem jest ustalenie celu badań. Celem badań jest „pogłębianie wiedzy na temat osób, przedmiotów i zjawisk będących przedmiotem analizy”. W literaturze wskazuje się, że badania naukowe mają dostarczać weryfikowalnej wiedzy. Cele badań można podzielić na:

eksploracyjne, które służą poznaniu podstawowych zjawisk oraz ich cech,

opisowe, które mają na celu szczegółowe przedstawienie badanego zjawiska,

wyjaśniające, które pozwalają na potwierdzenie lub odrzucenie hipotez oraz weryfikację założeń.

Badania własne mają charakter eksploracyjny, a ich celem jest ocena skuteczności działań resocjalizacyjnych prowadzonych w zakładach poprawczych oraz analizowanie działań mających na celu przeciwdziałanie niedostosowaniu społecznemu.

3.2. Problemy badawcze

Jednym z kluczowych etapów procesu badawczego jest sformułowanie problemu badawczego, który nadaje kierunek dalszym badaniom. Problem badawczy można zdefiniować jako „pytanie dotyczące natury badanego zjawiska, związków między wydarzeniami, atrybutami procesów oraz zjawisk, które nastręczają trudności w ich wyjaśnieniu”.

Literatura przedmiotu podkreśla, że dobrze sformułowane problemy badawcze powinny spełniać pewne kryteria, takie jak:

możliwość rozstrzygnięcia ich na drodze empirycznej za pomocą dostępnych metod,

precyzyjne określenie przedmiotu badań,

odnoszenie się do aspektów, w których istnieje niewiedza,

wyrażenie w formie pytania.

Spełnienie tych wymagań pozwala na poprawne przeprowadzenie badań i osiągnięcie założonych celów. Ponadto, problem badawczy powinien być precyzyjny, społecznie użyteczny, weryfikowalny oraz istotny z perspektywy teorii lub praktyki. Główne pytanie badawcze brzmi: Czy według opinii wychowawców zakładów poprawczych resocjalizacja w tych placówkach jest skuteczna?

Pytania szczegółowe rozwijające to zagadnienie to:

Jakie problemy dzieci i młodzieży są przyczyną umieszczenia ich w zakładzie poprawczym?

Jakie są przejawy niedostosowania społecznego?

Jakie metody resocjalizacyjne są stosowane w zakładach poprawczych?

Jakie zmiany w zachowaniu zauważają wychowawcy?

Metody, techniki i narzędzia badawcze

S. Nowak definiuje metodę badawczą jako „typowe i powtarzalne sposoby zbierania, opracowywania, analizy oraz interpretacji danych empirycznych, mające na celu uzyskanie jak najbardziej uzasadnionych odpowiedzi na postawione pytania.” Metoda to zestaw założeń i reguł, które organizują proces badawczy oraz umożliwiają efektywne gromadzenie danych. Może być także rozumiana jako system działań koncepcyjnych i praktycznych, których celem jest osiągnięcie określonego rezultatu badawczego. Metody naukowe charakteryzują się ogólną akceptacją, jednoznacznością oraz skutecznością. Wyróżnia się różne metody stosowane w badaniach, takie jak: obserwacja,

metoda eksperymentalna,

metoda monograficzna,

metoda statystyczna,

analiza dokumentów,

badanie indywidualnych przypadków,

metoda sondażu diagnostycznego,

analiza i krytyka literatury.

W związku z zakresem problematyki badawczej, w tym przypadku wybrano metodę sondażu diagnostycznego. Jest to sposób zbierania danych empirycznych, który pozwala na określenie zasięgu, intensywności i charakteru badanego zjawiska. Metoda ta pozwala na zgromadzenie informacji o dużych, często rozproszonych grupach, przy użyciu próby reprezentatywnej, będącej częścią całej populacji. Sondaże są wykorzystywane do analizy cech społecznych, zawodowych, środowiskowych, a także opinii i świadomości społecznej.

Każda metoda badawcza jest wspierana przez określoną grupę technik badawczych. Technika badawcza to praktyczna czynność, która ustala przebieg konkretnych procesów badawczych. W metodzie sondażowej stosuje się techniki takie jak:

analiza dokumentów,

wywiad,

ankieta,

techniki statystyczne.

W niniejszych badaniach zastosowano technikę ankiety. Ankieta to technika zbierania informacji, w której badani samodzielnie wypełniają kwestionariusze, zazwyczaj bez udziału osoby prowadzącej badanie. Dzięki ujednoliconym pytaniom można porównywać różne opinie respondentów.

Techniki badawcze realizuje się za pomocą narzędzi badawczych, czyli środków używanych do zbierania materiałów empirycznych. Najczęściej stosowane narzędzia badawcze to:

kwestionariusze ankiet,

dyspozycje do wywiadów,

arkusze,

testy,

skale pomiarowe,

dzienniki obserwacji.

W omawianych badaniach, z racji wyboru techniki ankiety, wykorzystano kwestionariusz ankiety. Był to zestaw pytań zawierający zarówno pytania zamknięte, otwarte, jak i półotwarte, a także metryczkę. Stworzony na potrzeby tych badań kwestionariusz znajduje się w załączniku do pracy.

Zapraszamy do skorzystania z profesjonalnej pomocy w pisaniu prac licencjackich z zakresu pedagogiki, oferowanej przez serwis Edu Wschód. Nasza oferta skierowana jest do studentów, którzy pragną uzyskać wsparcie w realizacji swoich projektów badawczych oraz w pisaniu wysokiej jakości prac, które spełnią wymagania akademickie.

Co Oferujemy?

Indywidualne Konsultacje Nasi doświadczeni specjaliści z dziedziny pedagogiki oferują indywidualne konsultacje, które pomogą Ci zdefiniować temat pracy, opracować plan badawczy oraz wybrać odpowiednie metody badawcze.

Pisanie Prac Licencjackich Oferujemy kompleksową pomoc w pisaniu prac licencjackich, obejmującą zarówno wstęp, część teoretyczną, jak i metodologiczną oraz analizę wyników. Prace są dostosowane do wymagań uczelni i indywidualnych potrzeb studenta.

Redakcja i Korekta Nasz zespół zapewnia usługi redakcyjne i korektorskie, które pomogą poprawić jakość językową i merytoryczną Twojej pracy. Zadbamy o to, aby tekst był klarowny, spójny i wolny od błędów.

Wsparcie w Badaniach Pomożemy Ci w przeprowadzeniu badań, w tym w przygotowaniu narzędzi badawczych, analizy danych oraz interpretacji wyników. Zapewniamy także wsparcie w zakresie metodologii badań.

Wykłady i Szkolenia Organizujemy wykłady oraz warsztaty dotyczące metodologii badań pedagogicznych, pisania prac oraz skutecznych technik nauczania. Dzięki nim zdobędziesz wiedzę i umiejętności, które będą przydatne w całej karierze akademickiej.

Dlaczego Warto Wybrać Edu Wschód? Profesjonalizm i Doświadczenie Nasi specjaliści posiadają bogate doświadczenie w pisaniu prac akademickich oraz w pracy w obszarze edukacji. Gwarantujemy wysoką jakość usług.

Indywidualne Podejście Każdy student jest dla nas wyjątkowy. Dostosowujemy naszą pomoc do Twoich indywidualnych potrzeb i oczekiwań.

Terminowość i Rzetelność Szanujemy Twój czas. Wszystkie zlecenia realizujemy w ustalonych terminach, zapewniając jednocześnie wysoką jakość wykonania.

Skontaktuj się z Nami: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Jeśli potrzebujesz pomocy w pisaniu pracy licencjackiej z pedagogiki, skontaktuj się z nami już dziś! Chętnie odpowiemy na Twoje pytania i przygotujemy indywidualną ofertę, dostosowaną do Twoich potrzeb.

Edu Wschód – Twój partner w drodze do sukcesu akademickiego!
Zespół edu.wschood.pl

Zespół edu.wschood.pl

Jesteśmy zespołem ambitnych ludzi, którzy nie boja się żadnego wyzwania

EINSER NETWORKS - Projektowanie stron internetowych Białystok